Vi är guld värda i mångas ögon!

1kommentarer

Jag blir jätte frustrerad & irreterad när jag läser meningen "torka gammla i röven" tror ni på fullast allvar att de är de äldreomsorgen handlar om? Att de är de ända vi gör?
 
Jag jobbar som undersköterska inom äldre omsorgen och jag älskar mitt yrke, jag älskar inte att "torka gammal i röven" utan jag älskar att finnas där för dem, hjälpa dem med de som vi tar så lätt på och om är självklart för oss. Vi stiger upp, gör vid oss, borstar tänderna äter mm och livet rulla på utan några större problem med att kunna ta hand om sig själv, men de skeppet har gått för de som bor på ett äldreboende, de klarat inte av att göra det som är så självklart för oss. De klarar kanske inte av att borsta tänderna, ta på sig en strumpa eller ens resa sig upp själv längre och mitt jobba är att hjälpa dem med detta. Se till så att deras sista år i livet inte är helt meningslös och fruktansvärt, ge dem glädje för de sista åren de har kvar. Utan mig vem gör det då? Inte ni som skriver så i allafall. När jag läser den meningen får jag känslan som om att vi skulle vara mindre värda men tvärt om, utan oss hade antagligen de fått klara sig bäst de kan själv vilken för många hade varit ren missär eller så hade anhöriga fått göra det och vad händer med deras liv då? Se efter mormor/morfar, mamma/pappa 24 timmar om dygnet, de är de ingen i dagen samhälle som vill eller orkar. Se inte ner på oss inom äldreomsorgen, vi gör de du inte vill, vi ser efter de äldre i vårt samhälle som såg efter oss när vi växte upp. 
 
Nu säger jag inte att alla har denna synen men de finns de som har, som tycker att undersköterska yrket inom äldreomsorgen är ett av de sämsta jobben man kan ha, men nej mitt jobb är meningsfullt. Jag uppskattas, tycks om och får känna gläjde dagligen i mitt arbete. Precis som sorg, förtvivlan och ilska. Skulle inte byta bort de mot att ringa runt och sälja saker eller stå i en butik. Jag trivs med omvårdnad och trivs med känslan att vara behövd. 
 
Jag hoppas att innan ni värker ur orden "torka gammla i röven" så tänk efter hur kränkande de är för de gammla. De som klarat sig hela livet själv men deras sista år är de i behov av hjälp med detta och så mycket annat för att leva ett värdigt liv i slutet. De värmer mitt hjärta att få ge dem deras sista år så bra som vi kan. 
 

1 kommentarer

Annette

09 Jan 2013 11:27

Mkt mkt bra .. Vi är deras hjälpande hand.... Vi som jobbar inom vården är ÄNGLAR !!!

Kommentera

Publiceras ej